10 Ερωτήματα και 10 απαντήσεις για την κατάργηση των σχολικών επιτροπών

 


Όπως είναι ήδη γνωστό, το Υπουργείο Εσωτερικών με τον νόμο 5056/2023 κατάργησε τις Σχολικές Επιτροπές στους Δήμους που έχουν υπό την εποπτεία τους λιγότερες από 100 σχολικές μονάδες και των δύο βαθμίδων, από το τρέχον σχολικό έτος 2024-2025. Στους υπόλοιπους, μεγαλύτερους Δήμους, οι Σχολικές Επιτροπές θα καταργηθούν το επόμενο σχολικό έτος 2025-2026.

Η νομοθετική αυτή διάταξη θα δημιουργήσει πλείστα προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, στο σκέλος που αφορά τη σχέση της σχολικής μονάδας με τον οικείο Δήμου στον οποίο ανήκει.

Παρακάτω διατυπώνονται εύλογα ερωτήματα που θα προκύψουν, κυρίως για τους Διευθυντές/τριες και Προϊσταμένους/ες των σχολικών μονάδων από την 1η του Σεπτέμβρη και απαντήσεις με τα δεδομένα που μέχρι σήμερα υπάρχουν.

1.      Τι σημαίνει κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών;

Από το 2010 έως τώρα ο κάθε Δήμος είχε συστήσει νομικά πρόσωπα με τις επωνυμίες «Σχολική Επιτροπή Α/θμιας Εκπαίδευσης» και «Σχολική Επιτροπή Β/θμιας Εκπαίδευσης». Οι δύο αυτές επιτροπές διαχειρίζονταν τα οικονομικά των σχολικών μονάδων και ήταν υπεύθυνες για τη συντήρησή τους, αφού, σύμφωνα με τον νόμο διέθεταν και εκτελούσαν δικό τους προϋπολογισμό. Κάθε Σχολική Επιτροπή διέθετε δικό της ΑΦΜ, μέσω του οποίου δινόταν η χρηματοδότηση σε κάθε σχολείο.

Σύμφωνα με τον νόμο 5056/23 καταργήθηκαν οι Σχολικές Επιτροπές με τη λήξη του σχολικού έτους 2023-2024 και παράλληλα έκλεισαν φορολογικά και τα ΑΦΜ τους. Όσα χρήματα διέθετε στο ταμείο της η κάθε σχολική μονάδα επέστρεψε στην αρμόδια Σχολική Επιτροπή η οποία με τη σειρά της τα παρέδωσε στην Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου.

2.      Ποιος θα είναι από τώρα και στο εξής υπεύθυνος για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων;

Μετά την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών συστάθηκε σε κάθε Δήμο και εν προκειμένω στον Δήμο Ρεθύμνης, η «Δημοτική Επιτροπή Παιδείας», η οποία είναι 9μελής και αποτελείται από τρεις αιρετούς, δύο Διευθυντές σχολείων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Γονέων, και τρεις δημότες, γνώστες των θεμάτων Εκπαίδευσης. Η ΔΕΠ έχει πλέον γνωμοδοτικό χαρακτήρα και όχι αποφασιστικό. Στέλνει τις επεξεργασμένες εισηγήσεις της για όλα τα θέματα που αφορούν την Παιδεία του Δήμου για έγκριση στη «Δημοτική Επιτροπή» και στο Δημοτικό Συμβούλιο.

3.      Τι θα γίνει με τα οικονομικά των σχολείων;

Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 5056/23: «Με απόφαση της δημοτικής επιτροπής συνιστάται παγία προκαταβολή, με υπόλογο διαχειριστή τον διευθυντή, ή τον εκτελούντα χρέη διευθυντή της σχολικής μονάδας ή τους αναπληρωτές αυτών».

Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 52 του ν. 5056/23: «Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών καθορίζονται οι δαπάνες που καλύπτονται από την πάγια προκαταβολή της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 5056/23, το ύψος αυτής και ρυθμίζεται κάθε ζήτημα οικονομικής διαχείρισης που κρίνεται αναγκαίο για τη στήριξη της λειτουργίας των σχολικών μονάδων».

Η Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Ρεθύμνης, στη συνεδρίασή της στις 13/8/2024, μετά από εισήγηση της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, αποφάσισε να συστήσει πάγια προκαταβολή ποσού πεντακοσίων ευρώ (500€) για τους Διευθυντές/τριες όλων των σχολικών μονάδων του Δήμου.

4.      Όλα τα σχολεία, ανεξάρτητα με τον αριθμό των μαθητών τους, θα λάβουν το ίδιο ποσό ως πάγια προκαταβολή;

Ναι, όλα τα σχολεία, είτε πρόκειται για Νηπιαγωγείο είτε Δημοτικό, είτε Γυμνάσιο ή Λύκειο, θα λάβουν το ίδιο ποσό των 500 ευρώ ως πάγια προκαταβολή.

5.      Τι είδους δαπάνες θα γίνονται με αυτή την πάγια προκαταβολή;

Με δεδομένο ότι ο Δήμος Ρεθύμνης συνεχίζει να καλύπτει τις δαπάνες που αφορούν λογαριασμούς νερού, ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεφώνου, πετρελαίου θέρμανσης, καθώς και καθαριστικά, από τον πρόσφατα εγκεκριμένο διαγωνισμό (όπως συνέβαινε και τα προηγούμενα χρόνια), από την πάγια προκαταβολή μπορεί να αντιμετωπίζεται οποιαδήποτε δαπάνη σχετίζεται με τις λειτουργικές ανάγκες της σχολικής μονάδας, υπό την προϋπόθεση ότι η δαπάνη αυτή δεν υπερβαίνει το ποσό της πάγιας προκαταβολής και δεν έχει προβλεφθεί η αντιμετώπισή της από τον Δήμο Ρεθύμνης. Συγκεκριμένα, μπορούν να γίνονται δαπάνες που αφορούν:

·         Προμήθεια γραφικής ύλης , εποπτικού υλικού και λοιπών αναλωσίμων σχολείων.

·         Συντήρηση και επισκευή λοιπών μηχανημάτων σχολείων.

·         Συντήρηση σχολικών κτιρίων.

·         Προμήθεια υγειονομικού και φαρμακευτικού υλικού.

Υπάρχει, βέβαια, στον προγραμματισμό του Τμήματος Παιδείας του Δήμου Ρεθύμνης μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια γραφικής ύλης των σχολείων, αλλά δεν γνωρίζουμε ακόμα πότε θα ολοκληρωθεί.

 

6.      Αν ο Διευθυντής θέλει να αγοράσει κάτι άλλο, έξω από αυτά που αναγράφονται παραπάνω, όπως για παράδειγμα έναν προτζέκτορα, ή ένα υπολογιστή, μπορεί;

Όχι, δεν μπορεί να αγοράσει τίποτα παραπάνω εκτός από τα προαναφερθέντα. Αν το κάνει, η δαπάνη δεν είναι επιλέξιμη και ο Διευθυντής του Σχολείου θα καταστεί υπόλογος έναντι της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου που από εδώ και στο εξής θα ελέγχει τις δαπάνες.

7.      Αυτά τα 500 ευρώ της πάγιας προκαταβολής κάθε πότε θα ανανεώνονται και με τι συχνότητα;

Μετά από κάθε δαπάνη θα συμπληρώνεται το ποσό αυτής στην πάγια προκαταβολή, ώστε να υπάρχει πάντα σταθερά το ποσό των 500 ευρώ στο ταμείο του σχολείου. Βέβαια, δεν θα μπορούν να γίνονται ανεξέλεγκτες δαπάνες. Υπάρχει η σκέψη στον Δήμο Ρεθύμνης η κάθε σχολική μονάδα να μπορεί να εκτελέσει δαπάνες μέχρι του χρηματικού ύψους που λάμβανε σε ετήσια βάση από το Τμήμα Παιδείας έως και πέρυσι, με βάση τον αλγόριθμο που ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια και είχε σχέση με τον αριθμό των μαθητών κάθε σχολικής μονάδας. Έτσι, ναι μεν όλα τα σχολεία θα έχουν 500 ευρώ σταθερά στο ταμείο τους, αλλά δεν θα μπορεί ένα νηπιαγωγείο να κάνει παραπάνω δαπάνες από ένα Λύκειο! Θα υπάρχει ένα πλαφόν δαπανών για κάθε σχολική μονάδα.

8.      Τι θα γίνεται με τις ευρείας κλίμακας συντηρήσεις των σχολικών κτηρίων;

Με τις ευρείας κλίμακας συντηρήσεις των σχολικών κτηρίων, θα ισχύει αυτό που ίσχυε έως τώρα και είχε να κάνει με τη ΣΑΤΑ των σχολείων που είναι εγγεγραμμένη στον προϋπολογισμό του Δήμου.

9.      Με τις μικροσυντηρήσεις των σχολικών κτηρίων, που είναι και η καθημερινότητα, τι προβλέπεται; Για μια χαλασμένη βρύση, ένα σπασμένο τζάμι, ένα πόμολο πόρτας, ένα σπασμένο κάγκελο;

Προς το παρόν αυτές οι συντηρήσεις θα γίνονται μέσω της πάγιας προκαταβολής. Ίσως στο μέλλον βρεθούν ανάλογα συνεργεία από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ρεθύμνης.

10.  Στις 2 Σεπτεμβρίου, που φέτος θα ανοίξουν τα σχολεία, θα είναι όλα έτοιμα προς αυτή την κατεύθυνση;

Γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια από πλευράς του Τμήματος Παιδείας για να είναι όσο το δυνατόν περισσότεροι τομείς σε λειτουργία. Αλλά θα χρειαστεί αρκετός χρόνος μέχρι να ομαλοποιηθεί η κατάσταση ανάμεσα στον Δήμο και στις σχολικές μονάδες.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Θα υπάρξει ένας υπερσυγκεντρωτισμός αρμοδιοτήτων στην υπερφορτωμένη ήδη Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Ρεθύμνης.

 Επίσης, θα υπάρχουν περισσότερα θέματα που αφορούν τα σχολεία τόσο στη Δημοτική Επιτροπή, όσο και στο Δημοτικό Συμβούλιο, αφού η νεοσύστατη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας, δεν θα έχει αποφασιστικό αλλά μόνο γνωμοδοτικό χαρακτήρα.

Ακόμα, θα κρέμεται η δαμόκλειος σπάθη του καταλογισμού στον Διευθυντή του Σχολείου, αφού δεν θα μπορεί να αγοράσει είδη που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του σχολείου, με τον φόβο του καταλογισμού.

Τέλος, οι καθημερινές μικροσυντηρήσεις, που είναι η καθημερινότητα του σχολείου, ουδείς γνωρίζει με ποιον τρόπο θα γίνονται άμεσα και αποτελεσματικά.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πολιτικοί αχυράνθρωποι.

Δήμαρχος ...εξ' αποστάσεως!

Η παραδοσιακή κρητική φορεσιά στο πέρασμα του χρόνου