Άνοιγμα σχολείων και κορονοϊός
Με μεγάλο προβληματισμό αλλά και έκδηλη ανησυχία παρακολούθησα τις χθεσινές (4/1/2022) εξαγγελίες της κυβέρνησης για το άνοιγμα των σχολείων στις 10 Ιανουαρίου. Σίγουρα, δεν είμαι ο καθ’ ύλην αρμόδιος να κρίνω τέτοιες αποφάσεις, που κατά κανόνα είναι πολιτικές αλλά και υγειονομικές. Δεν μπορώ, όμως, να μην εκφράσω τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες μου πάνω στο θέμα. Άλλωστε, εκ του αποτελέσματος θα κριθεί η ορθότητα της απόφασης.
Την ερχόμενη Δευτέρα, λοιπόν,
ανοίγουν τα σχολεία! Με τα χθεσινά κρούσματα να έχουν υπερβεί τις 50.000 και με
προβλέψεις τις επόμενες ημέρες τα κρούσματα να υπερβούν ακόμα και τις 80.000.
Θα μου πείτε, μα σε όλη την Ευρώπη άνοιξαν τα σχολεία μετά τις διακοπές των
Χριστουγέννων, γιατί να μην ανοίξουν και στην Ελλάδα; Εγώ, θα αντιστρέψω το
ερώτημα: Είναι ίδιες οι σχολικές υποδομές και η κουλτούρα στην Ελλάδα με αυτές της
Ευρώπης;
Ας δούμε όμως τι, πραγματικά, συνέβαινε στα ελληνικά
σχολεία πριν αυτά κλείσουν για τις διακοπές των Χριστουγέννων, όταν τα
κρούσματα ήταν πολύ λιγότερα από τις 10.000 ημερησίως. Δεν φορούσαν όλοι οι
μαθητές τις μάσκες τους. Και αυτοί που τις φορούσαν, δεν τις φορούσαν σωστά. Ιδίως
το διάλειμμα και την ώρα της Γυμναστικής, που οι μαθητές έρχονται σε επαφή,
κανείς δεν φορούσε μάσκα.
Μετά το τέλος του διαλείμματος, που
οι μαθητές θα έπρεπε να πλένουν με προσοχή και σχολαστικότητα τα χέρια τους,
ελάχιστοι το έκαναν. Και πρακτικά αυτό δεν μπορούσε να γίνει, αφού οι βρύσες
του κάθε σχολείου είναι ελάχιστες αναλογικά με τον αριθμό των μαθητών. Το ίδιο
συνέβαινε και εντός της αίθουσας με τη χρήση των αντισηπτικών. Ένα μέρος μόνο
των μαθητών το χρησιμοποιούσε, παρά τις επανειλημμένες συστάσεις των
εκπαιδευτικών.
Οι τουαλέτες των σχολείων, σίγουρα,
δεν διεκδικούν δάφνες υγιεινής και καθαριότητας. Και πώς αυτό μπορεί να γίνει,
αφού η αναλογία μαθητών-τουαλετών είναι μεγαλύτερη από 1:20. Επίσης, οι
καθαρίστριες στα περισσότερα σχολεία αναλαμβάνουν εργασία μετά τις 12:00, άρα,
τουλάχιστον στα πρώτα διαλείμματα, οι τουαλέτες παραμένουν εντελώς ακαθάριστες.
Ο χειμώνας βρίσκεται ακόμα στην αρχή
του και δεν έχει δείξει ακόμα το σκληρό του πρόσωπο. Με το δριμύ ψύχος, τον
αέρα και τη βροχή, πόσο ανοιχτά θα παραμένουν οι πόρτες και τα παράθυρα των
αιθουσών κατά τη διάρκεια του μαθήματος;
Ας περάσουμε τώρα στα περιβόητα σελφ
τεστς, που οι μαθητές υποχρεούνταν να κάνουν δύο κάθε εβδομάδα και να τα
ανεβάζουν στην πλατφόρμα EDUPASS. Είναι κοινό μυστικό ότι ένας μεγάλος αριθμός μαθητών
δεν έκανε τα σελφ τεστς και απλά
ανέβαζε το αρνητικό αποτέλεσμά του στην πλατφόρμα. Υπήρχε και ένα ποσοστό που
ούτε καν το ανέβαζε στην πλατφόρμα και οι Διευθυντές των σχολείων κάναμε αγώνα
δρόμου κάθε Τρίτη και Παρασκευή μέχρι να ειδοποιήσουμε τους «αμελείς» γονείς
για να ανεβάσουν το αποτέλεσμα του σελφ τεστ στην πλατφόρμα.
Ας δούμε τώρα τι θα πρέπει να γίνει
με τα νέα πρωτόκολλα από τη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου. Οι μαθητές θα πρέπει να
κάνουν τρία (3) σελφ τεστ την πρώτη εβδομάδα. Θα προμηθευτούν άραγε έγκαιρα
όλοι τα τεστς; Θα έρθουν όλοι τη Δευτέρα με το αποτέλεσμα του σελφ τέστ;
Πράγματι δεν το γνωρίζω…
Αν βρεθεί θετικό κρούσμα μέσα στην
τάξη (που σίγουρα θα βρεθεί), θα πρέπει όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί του
τμήματος να κάνουν πέντε (5) τεστς δωρεάν. Τρία σελφ τεστ και δύο ράπιντ τεστ.
Δηλαδή, κάθε μέρα τέστ! Και καλά, τα σελφ τεστ, θα τα κάνουν, στην καλύτερη
περίπτωση, στο σπίτι τους. Τα δύο ράπιντ τεστ, πού θα τα κάνουν; Ποιος θα τους τα
κάνει; Γιατί η Ελλάδα δεν έχει μόνο πόλεις. Έχει και χωριά και μάλιστα
απομακρυσμένα. Μακριά από Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας, Ιατρεία και Φαρμακεία. Δύσκολη
εξίσωση αυτή…
Και πάμε τώρα στους εκπαιδευτικούς.
Την Δευτέρα θα προσέλθουν οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία τους. Ένα μεγάλο μέρος
από αυτούς, ειδικά στο Ρέθυμνο, θα έρθουν από τις ιδιαίτερες πατρίδες τους. Θα
πρέπει να ταξιδέψουν με πλοία, αεροπλάνα, λεωφορεία… Στο δικό μας σχολείο, για
παράδειγμα, περίπου 15 εκπαιδευτικοί βρίσκονται εκτός Ρεθύμνου. Σε άλλα
σχολεία, το σύνολο των εκπαιδευτικών βρίσκεται εκτός Ρεθύμνου και εκτός Κρήτης
γενικότερα. Θα είναι όλοι αυτοί αρνητικοί κατά την προσέλευσή τους τη Δευτέρα
στο σχολείο; Γιατί, γνωρίζουμε καλά όλοι πλέον ότι δεν έχει σημασία αν είναι
κανείς εμβολιασμένος ή ανεμβολίαστος για να νοσήσει. Και τι θα γίνει στην
περίπτωση ή στις περιπτώσεις νοσούντων εκπαιδευτικών; Ποιος θα αναλάβει τις τάξεις
τους; Σε αυτό το μείζον πρόβλημα το Υπουργείο δεν έχει δώσει απάντηση. Αν για
παράδειγμα σε ένα σχολείο, βρεθούν τρεις και τέσσερις εκπαιδευτικοί θετικοί στο
ίδιο διάστημα, ποιος θα αναλάβει την εκπαιδευτική διαδικασία; Γιατί κι εδώ το
Υπουργείο είναι σαφές: Κανένα τμήμα δεν κλείνει αν δεν νοσήσει το 50% των
μαθητών. Δεν κάνει όμως την παραμικρή αναφορά για το τι θα γίνει στην περίπτωση
νόσησης του εκπαιδευτικού του τμήματος.
Με αυτές τις λίγες σκέψεις,
προβληματισμούς και ανησυχίες, να ευχηθώ καλή επάνοδο στα σχολεία από τη
Δευτέρα. Και ο θεός να βάλει το χέρι του, που λέμε!
Σχόλια