Ρέθυμνο: 20 χρόνια αναπλάσεις-20 χρόνια κυκλοφοριακό!
Συμπληρώνονται φέτος 20 χρόνια από τότε που ξεκίνησαν οι αστικές αναπλάσεις στο Ρέθυμνο. Ήταν το 2005, όταν ο τότε Δήμαρχος, ο αείμνηστος Δημήτρης Αρχοντάκης, ξεκίνησε, εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων, την ανάπλαση της οδού Μοάτσου.
Το 2007, η νέα δημοτική Αρχή της «Νέας Αντίληψης» συνέχισε
τις αναπλάσεις, με τη λεωφόρο Κουντουριώτη να παίρνει σειρά. Εκείνη την πρώτη
δημοτική της θητεία, η ομάδα του Δημάρχου Γιώργη Μαρινάκη συνεργάστηκε με τον
καθηγητή του ΕΜΠ Θάνο Βλαστό, ο οποίος ειδικευόταν σε θέματα βιώσιμης κινητικότητας, έναν άγνωστο
όρο μέχρι τότε.
Η βιώσιμη κινητικότητα, σύμφωνα με τον κ. Βλαστό, ο οποίος
είχε επανειλημμένα επισκεφθεί το Ρέθυμνο, στηρίζεται στο τρίπτυχο:
περπάτημα-ποδήλατο-μαζική συγκοινωνία. Το αυτοκίνητο θεωρείται εχθρικό και
επιθετικό μέσο και σκοπός της μελέτης του για το Ρέθυμνο, ήταν να δυσχεράνει
την κυκλοφορία του, ώστε να αποτρέπει τον κάτοχό του να το χρησιμοποιεί. Αυτό
επιτυγχάνεται με το στένεμα των δρόμων (εγκλωβισμός κυκλοφορίας),
ελαχιστοποίηση των θέσεων στάθμευσης παρά την οδό, πεζοδρομήσεις δρόμων και
αδιέξοδες διαδρομές. Παράλληλα, θα δημιουργόταν ένα ευρύ πλέγμα άνετων
πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων, που θα βελτίωναν την ποιότητα ζωής των
κατοίκων, μαζική συγκοινωνία (κλασική, ή σταθερής τροχιάς-τραμ) και περιφερειακά
πάρκινγκ.
Έτσι, μετά την ανάπλαση των Μοάτσου-Κουντουριώτη, ξεκίνησε τα
επόμενα χρόνια ένας καταιγισμός
αναπλάσεων: η κεντρική οδική αρτηρία του Ρεθύμνου μέχρι τον Πλατανέ, η επέκταση
της Μοάτσου προς ανατολικά, η Δημακοπούλου-Γερακάρη, η παραλιακή λεωφόρος Ελ.
Βενιζέλου, ο παραλιακός δρόμος από Δελφίνι έως το Pearl, η Κουρμούλη-Κριάρη, η Σταμαθιουδάκη
έως το Στρατόπεδο, η Δημοκρατίας, η Άγγελου Σικελιανού και τα τελευταία χρόνια,
οι κάθετοι οδοί που ενώνουν την Κουντουριώτη με τη Μοάτσου, η Καποδιστρίου στην
Καλλιθέα, η Κονδυλάκη στον Μασταμπά, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η ανάπλαση της
Ασκούτση.
Κανείς, βέβαια, δεν μπορεί να πει ότι τα πεζοδρόμια δεν
χρειάζονται, αφού κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη και ανθρώπινη. Όμως, η μελέτη
Βλαστού προέβλεπε και άλλα δύο στοιχεία, πέραν των αναπλάσεων: Προέβλεπε
σύγχρονη αστική συγκοινωνία, δημοτική ή μη, καθώς και δύο μεγάλα πάρκινγκ, ένα
στην περιοχή του Κουμπέ κι ένα στα Μισίρια. Ειδάλλως, οι αναπλάσεις και το
όραμα της βιώσιμης κινητικότητας θα ήταν άδειο πουκάμισο! Όλα αυτά τα είχα
αναδείξει με δημοσίευμά μου στον Τύπο, το μακρινό 2010, με τίτλο: «Βιώσιμη
κινητικότητα, επικίνδυνη σαν ιδέα, ανεφάρμοστη στην πράξη».
Δυστυχώς, ούτε αξιόπιστη αστική συγκοινωνία υπήρξε έκτοτε,
ούτε, βέβαια, τα δύο, μεγάλα, περιφερειακά πάρκινγκ, σε Μισίρια και Κουμπε,
δημιουργήθηκαν. Απεναντίας, ο Ρεθεμνιώτης έβλεπε, μέρα με τη μέρα να χάνονται
οι θέσεις στάθμευσης και να μην αναπληρώνονται ούτε καν στο ελάχιστο.
Οι κάτοικοι και οι επισκέπτες, σταδιακά, άρχισαν να
διαμαρτύρονται, κάθε χρόνο όλο και πιο έντονα. Το κυκλοφοριακό, άρχισε να
γίνεται ο βρόγχος που μέρα με τη μέρα έπνιγε την πόλη. Ούτε τον χειμώνα που οι
τουρίστες αποχωρούσαν το πρόβλημα έδειχνε να εξομαλύνεται.
Η δημοτική Αρχή, στριμωγμένη, πέρασε στην αντεπίθεση. Τα
έβαλε με τους κατοίκους που δεν προέβλεψαν να κατασκευάσουν θέσεις στάθμευσης
στις οικίες τους. Τους κατηγόρησε ότι παρκάρουν στην λεωφόρο Κουντουριώτη.
Απέδωσε το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην έλλειψη αστυνόμευσης. Εφηύρε το αφήγημα
ότι το Ρέθυμνο είναι μια πόλη για 18.000 κατοίκους και δεν χωράει άλλους.
Μίλησε ακόμα και για υπερτουρισμό, που αυτός δημιουργεί το κυκλοφοριακό
πρόβλημα στο Ρέθυμνο. Και σε μια κρίση ειλικρίνειας (;) ή κυνική παραδοχή, ο
Δήμαρχος Γιώργης Μαρινάκης, εκστόμισε στο Δημοτικό Συμβούλιο της 28/1/2025: «μου είναι εντελώς αδιάφορο πού θα βρουν να
παρκάρουν οι δημότες!»
Όλα αυτά τα χρόνια, βέβαια, η δημοτική Αρχή, πέραν των
αναπλάσεων δεν κατάφερε να διανοίξει ούτε μια κεντρική οδική αρτηρία.
Απεμπόλησε και λοιδόρησε, προεκλογικά το 2019, τον περιφερειακό του σχεδίου
πόλεως ως μη σημαντικό έργο για τον Δήμο. Δεν κατάφερε να βρει και να
δημιουργήσει κάποιο δημοτικό πάρκινγκ, κεντρικό ή περιφερειακό. Ακόμα και το
μεγαλεπήβολο έργο του υπόγειου πάρκινγκ στην πλατεία 4ων Μαρτύρων
χάθηκε, ή στην καλύτερη, παραπέμφθηκε στις καλένδες.
Και ως κερασάκι στην τούρτα ήρθε η μεγάλη, επίσημη, έρευνα
μέσω του gov.gr, που το Ρέθυμνο βαθμολογήθηκε με 2,2 στα 10 για τους χώρους στάθμευσης
και κατ’ επέκταση για το κυκλοφοριακό του!
Και φτάσαμε στο σήμερα. Που ο κόμπος έφτασε στο χτένι ή
έσπασε ήδη και το χτένι! Τα δημοσιεύματα καθημερινά που εγκαλούν ή προτρέπουν
τη δημοτική Αρχή να βρει λύση. Διαβάζουμε για συσκέψεις που θα πραγματοποιηθούν
από επαΐοντες και ειδικούς για να λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα του Ρεθύμνου.
Αλήθεια, πιστεύει κανείς ότι υπάρχουν μαγικές λύσεις ή κάποιο
μαγικό ραβδάκι; Ότι η απραξία όλων αυτών των 18 ετών θα λυθεί με κάποια
ημίμετρα;
Σχόλια